Χάρτες


Χαρτογραφικές μέθοδοι για την σύνταξη  του χάρτη

Για την σύνταξη του χάρτη ακολουθήσαμε την εξής μεθοδολογία: χρησιμοποιήσαμε το υπόβαθρο του χάρτη με τα υψόμετρα (Hillshade) απλώνοντας την χρωματική παλέτα από τα μικρότερα υψόμετρα (πράσινο) μέχρι τα μεγαλύτερα (καφέ σκούρο). Η παλέτα αυτή είναι προϊόν επεξεργασίας χρωμάτων μέσα από το COLOR BREWER 2.0 (http://colorbrewer2.org/), και συγκεκριμένα με τη βοήθεια των αποκλινόντων συστημάτων (Diverging Schemes) καθώς και με τη βοήθεια των διαδοχικών συστημάτων (Sequential Schemes), επιλέχθηκαν τα κατάλληλα χρώματα. Επίσης, δημιουργήσαμε τις κλάσεις  των υψομέτρων (υψομετρικές ζώνες) με την μέθοδο των Φυσικών Ορίων, όπου η επιλογή του εύρους των τιμών της κάθε τάξης καθορίζεται αυτόματα βάσει του διαγράμματος συχνοτήτων των τιμών, στο οποίο το λογισμικό εντοπίζει φυσικούς διαχωρισμούς (ομαδοποιήσεις) των τιμών του φαινομένου. Οι κλάσεις αυτές, είναι τέσσερεις διότι είναι μια ταξινόμηση που αρμόζει στις μικρές τιμές υψομέτρων της Λέσβου και διευκολύνει την διάκριση των ζωνών από το ανθρώπινο μάτι. Όσον αφορά τους οικισμούς και το οδικό δίκτυο, παρουσιάστηκαν οι οντότητές τους με τη μέθοδο των διακριτών συμβόλων.

ΠΗΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: Εργαστήριο Χαρτογραφίας και Γεωπληροφορικής, Τμήμα Γεωγραφίας-Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Επιμέλεια: Παπαχριστοδουλόπουλος Δ.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Δεδομένα

Τα δεδομένα που χρησιμοποιήσαμε ήταν ένας πίνακας Excel με τις ροές επιβατών από Αθήνα και ένας πίνακας με τις ροές από Θες/νίκη. Επίσης, είχαμε στη διάθεσή μας αρχεία Shp αεροδρομίων και των νομών της Ελλάδας.

Χαρτογραφικές μέθοδοι για την σύνταξη  του χάρτη

Αρχικά θα ήθελα να τονίσω ότι λόγω του ότι ο χάρτης πρόκειται να παρουσιαστεί σε οθόνη υπολογιστή και όχι να εκτυπωθεί, προτίμησα να τον συντάξω σε διαστάσεις Landscape διότι ήθελα το υπόμνημα να χωρέσει άνετα δίπλα από το χάρτη  (για να διαβάζεται πιο εύκολα και ξεκούραστα μιας και το μάτια αρχίζουν να διαβάζουν το χάρτη απ’ τα δεξιά προς τα αριστερά)  και όχι από κάτω που θα ήταν σε περίπτωση που τον σύντασσα σε Portrait. Αν ο χάρτης προοριζόταν για εκτύπωση, θα τον έφτιαχνα σε Portrait διαστάσεις εφόσον πρόκειται για την Ελλάδα.  
Στο Excel έγινε η δημιουργία των τριών μεθόδων ταξινόμησης και για τις δύο ροές, καθώς και η χρήση τελικά της μεθόδου των φυσικών ορίων και για τις δύο ροές απ’ όπου προέκυψε η τελική κατανομή (με κοινές κλάσεις) με την «τομή» των ροών από Αθήνα και από Θες/νίκη. Στη συνέχεια, στο δεύτερο πίνακα Excel με τις ροές δημιουργήσαμε ένα κοινό πεδίο Join_id  για τους επιβάτες από Αθήνα και ένα για τους επιβάτες από Θες/νίκη. Συγκεκριμένα , οι ίδιοι προορισμοί από Θεσ/νίκη και από Αθήνα έχουν την ίδια τιμή στο πεδίο Join_id  (π.χ. ροή ΑθήναàΘεσ/νίκη και Θες/νίκηàΑθήνα έχουν τιμή 10).
Στη συνέχεια, τo προηγούμενο Excel το εξάγαμε σε μορφή DBF αναγνώσιμη από το ArcGIS, όπου δημιουργήθηκαν δύο αρχεία DBF (ροές Αθήνας & Θεσ/νίκης). Κατόπιν, εισάγαμε τα δεδομένα αυτά στο πρόγραμμα και αρχίσαμε να ψηφιοποιούμε τις ροές τοποθετώντας στον περιγραφικό πίνακα στη νεα στήλη που δημιουργήθηκε από την έναρξη της ψηφιοποίησης, τις τιμές του Join_id για κάθε ροή. Εφόσον τελειώσαμε την διαδικασία αυτή, εφαρμόσαμε ένωση πινάκων: ενώσαμε το DBF με το Shp Θες/νίκης και το δεύτερο DBF με το Shp Αθήνας με κοινά πεδία και τις δύο φορές το Join_id.
Τέλος, καθορίσαμε την τελική κατανομή με τις 7 κλάσεις και με διαβαθμισμένα σύμβολα (graduated symbols) ανάλογα με τον αριθμό των επιβατών της κάθε ροής.

Εξαγωγή συμπερασμάτων μέσω  του χάρτη

Παρατηρούμε ότι οι ροές με τους περισσότερους επιβάτες είναι:
1η μεγάλη ροή: Αθήνα --> Θες/νίκη,  Θες/νίκη --> Αθήνα
2η μεγάλη ροή: Αθήνα --> Ηράκλειο, Ρόδος
3η μεγάλη ροή: Αθήνα --> Χανιά, Μυτιλήνη, Κέρκυρα
4η μεγάλη ροή: Αθήνα --> Αλεξανδρούπολη, Θήρα, Χίος, Μύκονος, Σάμος, Κώς, Καβάλα, Ιωάννινα.

ΠΗΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: Εργαστήριο Χαρτογραφίας και Γεωπληροφορικής, Τμήμα Γεωγραφίας-Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Επιμέλεια: Παπαχριστοδουλόπουλος Δ.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Δεδομένα

α) Αρχείο DBF με τις γεννήσεις, πηγή: ΕΣΥΕ
β) Αρχείο DBF με τους θανάτους , πηγή: ΕΣΥΕ
γ) Αρχείο Shapefile της Ελλάδας με τους Νομούς της (υπόβαθρο χάρτη)

Χαρτογραφικές μέθοδοι για την σύνταξη  του χάρτη

     Αρχικά πραγματοποιήσαμε ένωση πινάκων (DBF με το Shapefile) και στη συνέχεια χρησιμοποιήσαμε τη Μέθοδο των Φυσικών Ορίων με 5 κλάσεις που υπολογίσαμε στο excel για κάθε φαινόμενο.

Εξαγωγή συμπερασμάτων μέσω  του χάρτη

     Η οπτικοποίησή και των δύο δεδομένων τονίζει τη συσχέτιση που υπάρχει μεταξύ των γεννήσεων και των θανάτων. Συγκεκριμένα παρατηρούμε ότι τα δεδομένα είναι ανάλογα. Στους νομούς με περισσότερες γεννήσεις έχουμε μεγαλύτερες τιμές θνησιμότητας. Το γεγονός αυτό ίσως οφείλεται στο ότι ένας μεγαλύτερος πληθυσμός έχει περισσότερες πιθανότητες θνησιμότητας λόγω ασθενειών, τροχαίων κ.α. παραγόντων που θα μπορούσαμε να αναφέρουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια αν μελετούσαμε τα  δύο ποσοτικά δεδομένα για κάθε νομό ξεχωριστά.

ΠΗΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: Εργαστήριο Χαρτογραφίας και Γεωπληροφορικής, Τμήμα Γεωγραφίας-Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Επιμέλεια: Παπαχριστοδουλόπουλος Δ.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





       Στην δυτική Μεσόγειο υπάρχει λιγότερη αλατότητα σε σχέση με την ανατολική. Αυτό συμβαίνει λόγω της εισροής του Ατλαντικού από τα δυτικά και της πολύ υψηλής εξάτμισης στην ανατολική Μεσόγειο σε σχέση με την δυτική. Επίσης, η εισροή υδάτων από την Ερυθρά θάλασσα συμβάλει στην υψηλή αλατότητα της ανατολικής Μεσογείου. Οι μεγαλύτερες θερμοκρασίες παρατηρούνται στην ανατολική Μεσόγειο διότι υπάρχουν λιγότερα ποτάμια που εκβάλλουν και λιγότερη εισροή απ' τον Ατλαντικό Ωκεανό. Το ύψος της επιφάνειας της Ερυθράς θάλασσας είναι μεγαλύτερο κατά 1 μέτρο, γεγονός που συμβάλλει στην περισσότερη μεταφορά υδάτων προς την ανατολική Μεσόγειο καθώς και στην υψηλή αλατότητα που φέρουν τα ύδατα αυτά. Λόγω της υψηλότερης στάθμης, μαζί με την μεταφορά των υδάτων έχουμε και περισσότερη μεταφορά ειδών. Ένας απ’ τους βιολογικούς εισβολείς από την Ερυθρά Θάλασσα κατευθύνεναι προς τα παράλια της Αιγύπτου, του Ισραήλ, του Λιβάνου και της Συρίας διότι στις συγκεκριμένες θέσεις οι κλιματολογικές συνθήκες αλλά και η αλατότητα έχουν παρόμοιες τιμές με την περιοχή της Ερυθράς. Και ο λόγος για το είδος ψαριού Saurida undosquamis (παρακάτω εικόνα) της οικογένειας και ειδικότερα την περίοδο ωοτοκίας του είδους, από το Μάρτιο μέχρι το Δεκέμβριο. 
SYNODONTIDAE (lizardfishes). Το είδος αυτό εμφανίστηκε στην ανατολική Μεσόγειο από την Ερυθρά Θάλασσα μέσο της διώρυγας του Suez. Οι μεγαλύτεροι πληθυσμοί του βρίσκονται στις παράκτιες περιοχές της Αιγύπτου, του Ισραήλ, του Λιβάνου και της Συρίας, της νότιας Τουρκίας μέχρι και τα παράλια της Ρόδου. Λιγότεροι πληθυσμοί του βρίσκονται στα παράλια της Λιβύης, της Αλβανίας, του Ιονίου, και του νοτίου Αιγαίου Πελάγους. Οι περιοχές αυτές είναι ευνοϊκότερες διότι έχουν θερμό κλίμα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους





ΠΗΓΗ: Εργαστήριο Βιογεωγραφίας και Οικολογίας, Τμήμα Γεωγραφίας-Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Επιμέλεια: Παπαχριστοδουλόπουλος Δ.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





ΠΗΓΗ:  Γάτσιος Κ.,(2010), Η  Ροδιά, Εκδόσεις Αγρότυπος.
Χαρτογραφική Επιμέλεια: Παπαχριστοδουλόπουλος Δ. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ & ΟΠΤΙΚΑ TRICKS ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΕΔΑΦΟΥΣ (DTM)










ΠΗΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: Εργαστήριο Τηλεπισκόπησης & ΓΣΠ, Τμήμα Περιβάλλοντος-Πανεπιστήμιο Αιγαίου.



ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...